28 september 2007

Låt Loomis sköta sina egna problem

Securitas värdetransportbolag, Loomis, förlorar tillståndet att bedriva pengatransporter, eftersom de uppges ha dåligt säkerhetsarbete.

Man kan fråga sig vad staten har med det att göra. Vaktbolagen har ju glasklara incitament att göra transporterna så säkra som möjligt eftersom det är de som tar smällen. Det bör vara upp till bankerna om de vill använda ett osäkert transportbolag.

Investerarna verkar dock tro att situationen kommer att lösa sig – Securitasaktien steg med 0,6 procent under dagens handel.

7 kommentarer:

  1. Unge herr Lundberg: Läs på!! Staten kanske kan ha åsikter om detta om det är rån var och varannan dag mot dessa transporter. Det ser liksom inte så bra ut! Dessutom är Loomis försäkrade så att du, jag och alla andra får betala det med högre priser i affärerna. Eller tror du att någon annan betalar? (Det är bättte att vara tyst och låta alla tro,.... osv!) HAR DU HÖRT DEN?! För övrigt ett korkat inlägg, bl a "aktieanalysen".

    SvaraRadera
  2. Även om det inte "ser bra ut" så är det bara värdetransportbolaget som är förlorare. Om de är försäkrade bör de rimligtvis straffas av högre premier och de som ska ställa krav är försäkringsbolagen.

    SvaraRadera
  3. Du skriver som du har förstånd till vid din ålder. Om du hade gjort dig besväret att leta upp beslutet som är offentligt och finns således ute i det fria så hade du kunnat läsa dig till att Loomis gjort sig skyldiga till klara lagöverträdelser. Men om alla resonera som du skulle vi säkert ha massor av trevliga människor ute på gatorna.

    SvaraRadera
  4. Jag läste beslutet innan jag skrev blogginlägget och där står att återkallandet handlar om brister i personalens utbildning. Beslutet grundar sig dels i omsorg om personalen, vilka borde kunna fatta beslut själva om de vill ta ett arbete utan rätt utbildning eller inte, dels i omsorg om företaget, vilket borde kunna bevaka sina intressen bäst själva.

    SvaraRadera
  5. Fakta är detta; Har Loomis brutit mot gällande regler vad gäller utbildning av personalen tidigare? Svar;-Ja

    Gör dom det nu? Svar; Nej.

    Sedan fungerar det så att de försäkringar som Loomis har, med självrisker på 1000Msek drabbar varken handlare eller privatpersoner genom högre premier.

    Däremot så bör statet genom till exempel Länsstyrelsen vara tillsyns myndighet bör liknande verksamhet, likväl som man tillser krogar osv. Dock skulle jag kunna tänka mig en lösning där den enskilde värdetransportören ansöker och godkännande hos myndighet, efter avslutad och godkänd utbildning, och därmed kan börja jobba i branschen.

    Problematiken idag grundas i de extrema krav den nya FAP-en (RPS) ställer på blivande värdetransportörer. 2 års erfarenhet. Hur får man folk dit utan att höja lönerna, så bolagen slipper höga priserna till handlare och andra kunder?

    SvaraRadera
  6. Laissez faire är så 1800-tal! Väx upp, Jacob. Om företag skulle ansvara själva för allting skulle landet vara ganska fakkat vid det här laget.

    SvaraRadera
  7. Och Jacob valde att inte svara på detta! Lilla grabben från Skelllefteå...

    SvaraRadera