10 april 2008

En sämre värld utan reklam

Sveriges annonsörer har bra poänger i en annons som publiceras i några tidningar i dag:
Kanske skulle Sverige vara en mycket bättre plats om all reklam förpassades till första bästa soptipp. Vi skulle slippa alla TV-kanaler utom ettan och tvåan. Och de som jobbar där skulle inte behöva anstränga sig eftersom de helt saknade konkurrens. Precis som på den gamla goda tiden.

Det skulle vara svårare för nya företag och produkter att göra sig kända, så att de som redan är etablerade kunde ta det lite lugnare med produktutveckling och annat tjafs. Vi skulle inte ha så många, tjocka dagstidningar som tog flera timmar att läsa från pärm till pärm. Vi skulle nog rentav slippa de allra flesta helt och hållet. Och vi skulle definitivt bli av med alla gratistidningar, från Nöjesguiden till Metro. Samma sak med alla nyhetssidor på internet.

[...]

Det skulle finnas färre TV-serier att förstöra kvällarna med. Det skulle finnas färre ölsorter, färre ostar, färre glassar, färre klädmärken, färre gymnastikskor. Det skulle överhuvudtaget finnas färre företag vilket skulle leda till att fler blev befriade från sina arbeten. Och vi skulle definitivt ha sluppit den här annonsen.

Allt skulle bli lite bättre helt enkelt. Eller så är det kanske tvärtom.
Förutom att reklamen finansierar en uppsjö gratismedier kan även reklamen i sig vara givande och rent av konst.

4 kommentarer:

  1. Ja, vissa fördelar med en reklamfri tillvaro skulle det vara. Ser inga större problem om dom kommersiella kanalerna skulle slå igen eftersom det ändå är 99% dynga i deras utbud, till skillnad från svt:s kvalitetstv. Att slippa se drivar av gratistidningar som metro mm är helller ingen större förlust eftersom dom ordinarie morgontidningarna är så mycket bättre och att coca-colareklamen skulle vara konst är ju ett så korkat uttalande att mna tar sig för pannan. Dock, ett totalt reklamfritt samhälle är givetvis inte eftersträvansvärt med tanke på att reklam behövs i en marknadsekonomi, avarterna kan dock med fördel plockas bort, t ex kommersiell tv och gratistidningar som skräpar ned över allt.

    SvaraRadera
  2. Om reklamen skulle försvinna skulle dock enormt med jobb också försvinna.

    SvaraRadera
  3. Nej, kostnaderna för reklam skulle också minska och då kan man lägga pengar på annat, låt säga kläder. De personer som tidigare jobbat med reklam kunde då få jobb i klädbranschen.

    SvaraRadera
  4. Du är inte så smart va? Totalt ogenomtänkt koncept är vad du anspelar på. För även om kostnaderna till reklam minskar, har du tydligen helt missat, att reklamen också är till för att generera pengar. Så för att du ska förstå..
    Reklam -> intäkter (För en lyckad reklamkanpanj)
    Och varför skulle vi slippa alla andra tv-kanaler? Visst, andra kanaler tjänar pengar via reklam men det är inte deras enda inkomstkälla. Gör om gör rätt! :)
    Mvh Viktor

    SvaraRadera